Zachowania żywieniowe dzieci nie są związane tylko z ich wiedzą o odżywianiu.
Aktualne dowody sugerują, że edukacja żywieniowa skierowana tylko do dzieci zwiększyła wiedzę żywieniową, ale sama edukacja na poziomie szkół jest niewystarczająca, aby trwale utrzymać zmiany zachowania u dzieci i młodzieży..
Dlaczego?
Nie wystarczy edukować dzieci na poziomie szkół, bowiem na ich zachowanie wpływa otoczenie, środowisko w jakim dorastają.
Bardzo często jednak w swojej pracy spotykam się z nastawieniem wśród rodziców, aby wszelkie działania adresować głównie do dzieci (warsztaty, zajęcia edukacyjne). W ankietach dot. udziału rodziców nie wiele jest zgłoszeń samych rodziców do aktywnego udziału w podobnych zajęciac
Tym czasem dzieci najczęściej wzorują się na zachowaniach żywieniowych rodziców, ich stylu życia i postawach związanych z jedzeniem, jakie obserwują w domu. To rodzice lub opiekunowie zapewniają jedzenie oraz najczęściej decydują o sposobie spędzania wolnego czasu od samego początku kształtowania nawyków żywieniowych.

Największym wyzwaniem na pewno staje się moment, gdy nasza pociecha idzie do przedszkola, szkoły. Samodzielnie dokonuje zakupów, pozostaje pod wpływem rówieśników, reklam. Tego nie unikniemy, natomiast pamiętajmy ….
problem nie leży w samym zjawisku, ale w naszej reakcji na taką sytuację.
Ważną kwestią,na którą duży wpływ powinni mieć rodzice to m.in. monitoring zawartości automatów szkolnych z żywnością. Niestety, w dalszym ciągu praktyka pokazuje, że to co tam się znajduje dalekie jest od prawidłowych przekąsek, które powinni spożywać w przerwach uczniowie.
* Keshani P., Mousavi S.M. et al., Effect of a School-based Nutrition Education Program on the Nutritional Status of Primary School Children, “Nutrition and Food Sciences Research” 3(1), 2016, 27–34.