Psychodietetyka

„Gdy sam jadłospis to za mało- rola psychologa w gabinecie dietetyka” 

 „- Jestem na diecie
– I co, ile straciłaś?
– Dokładnie 14 dni”

Kluczowe znaczenie przy zmianie nawyków żywieniowych ma nasze nastawienie, gotowość do
podjęcia zmiany, motywacja, przekonanie co do własnej skuteczność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, emocjami.

Osoby, które zaczynają stosować diety odchudzające bardzo często zaczynają nieustannie myśleć o jedzeniu a kiedy przerywają dietę zwykle jedzą więcej niż kiedykolwiek. Dodatkowo często napotykają na swojej drodze niezliczone trudności, takie jak niepowodzenia w walce z głodem i zachciankami, uleganie kuszącym potrawom, nieustanne poddawanie się myślą o jedzeniu a w konsekwencji efekt jo-jo, depresja związana z podejmowaniem kolejnych nieudanych prób.

Okazuje się , że dla większości osób nadwaga czy otyłość to tylko wierzchołek góry lodowej. Pod nim kryją się najczęściej: niska samoocena, obniżony nastrój czy kłopoty w radzeniu sobie z emocjami.

Większość osób wie doskonale jakie produkty są zdrowe i co należy jeść,  jakie są podstawowe zasady zdrowego żywienia, jak  ważne jest to, aby tracić na wadze powoli, skutecznie opierać się zachciankom, nie ulegać namowom częstujących, gimnastykować się , nie jeść pod wpływem emocji i nie tracić motywacji.

Niestety, to jest teoria. W życiu codziennym nie wiedzą jednak, jak tego dokonać, jak wdrożyć te wszystkie założenia do swojego trybu życia oraz jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości, gdy cel zostanie osiągnięty.

Dlatego tak ważne jest aby uświadomić sobie, że odchudzanie, to nie restrykcyjna dieta, lecz głęboka zmiana stylu życia oraz – a może przede wszystkim – zmiana myślenia i zachowania. Uświadomienie sobie tego sprawia, że wsparcie ze strony psychodietetyka okazuje się kluczowe w trwałej zmianie nawyków żywieniowych.

Pamiętajmy, że stracone kilogramy to nowe emocje, potrzeby i często wyzwanie z którym sobie nie radzimy.  Warto zadać sobie pytania: co powoduje, że jemy zbyt dużo i nieracjonalnie? Co zrobić, by skutecznie zmieniać nawyki żywieniowe?

CELE  KONSULTACJI  PSYCHODIETETYCZNEJ 

  • analiza NAWYKÓW żywieniowych, 
  • ustalanie PLANÓW działań, zgodnych z Twoimi potrzebami, odpowiednich do pojawiających się pokus, trudności dnia codziennego, 
  • wyznaczenie realnych CELÓW, 
  • poszukanie źródeł MOTYWACJI do zmiany nawyków żywieniowych, a następnie jej utrzymywanie 
  • wdrożenie i utrzymanie nowych nawyków żywieniowych przy równoczesnym czerpaniu przyjemności z jedzenia 
  • pomoc w sytuacji gdy nadchodzi kryzys, w radzeniu sobie z emocjami odpowiedzialnymi za napady głodu 
  • weryfikacja ograniczających PRZEKONAŃ 
  • poznanie metod pozwalających na dokonywanie właściwych i asertywnych WYBORÓW żywieniowych 

Moim zadaniem jest nauczyć Cię samodzielności w dokonywaniu wyborów żywieniowych, w radzeniu sobie z barierami, które do tej pory utrudniały Ci realizację Twoich założeń. Gwarantuje Tobie 100% zaangażowania oraz wsparcie podczas skutecznej zmiany nawyków żywieniowych.

Nasze spotkanie traktuje jako rozmowę dwóch ekspertów. Równie ważna jest Twoja wiedza na temat samego siebie i moja znajomość  psychologii jedzenia. Nie ma gotowych rozwiązań, każdy ma inne potrzeby, inny system wartości, inne cele, inne problemy do rozwiązania, przekonania. Nie dam Ci gotowego rozwiązania, jedynie naprowadzę Cię na właściwą drogę do osiągniecia Twojego celu. Pokażę Ci metody, dzięki którym zyskasz poczucie kontroli nad swoim sposobem żywienia.

Nie dostaniesz sztywnych zasad dietetycznych, rozpisanych jadłospisów, które działają tylko do czasu gdy pojawią się pierwsze trudności. Podczas naszych spotkań zrozumiesz jak wpływają na Ciebie poszczególne grupy produktów żywieniowych. Dzięki temu nauczysz się dokonywać samodzielnych wyborów w sytuacjach, w których pojawiają się pokusy lub jesteś pod wpływem presji otoczenia.

Stworzysz swój zdrowy  sposób odżywiania się – nie na chwilę a na całe życie!